2012/10/29

Торт Муравейник czyli Tort Mrowisko




Dość długo miałam kontakt z językiem rosyjskim ale jakoś nigdy nie próbowałam przygotowywać rosyjskich specjałów. W tym momencie nie używam już tego języka i w ramach powtórek w domowym zaciszu czytuję sobie czasami rosyjskie strony z przepisami doskonaląc jednocześnie swój warsztat językowy i kulinarny ;) I tak oto trafiłam na ten pyszny smakołyk. Nie jest to typowy tort. Raczej bliżej mu do deseru albo kruchego ciasta. Jedno jest jednak pewne - w smaku jest obłędny. Banalnie prosty do wykonania. Nie może się nie udać! Spróbujcie koniecznie!

Jako ciekawostkę podam, że znane nam orzechy włoskie w Rosji znane są pod nazwą orzechów greckich ;)


Торт Муравейник - Tort Mrowisko
/przepis zmodyfikowany z tej strony/


Składniki na ciasto:
/ na 2 mniejsze albo 1 większy/
  • 100 g zimnego masła
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 2 łyżki cukru pudru
  • szczypta soli 
  • 125 ml mleka 
  • 1 żółtko
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Przygotowanie:

Mąkę, cukier, proszek do pieczenia i sól wsypujemy do większej miski i mieszamy. Dodajemy zimne masło pokrojone w mniejsze kawałki. Ucieramy palcami jak na kruszonkę. Następnie dodajemy żółtko i mleko. Zagniatamy ciasto aż będzie gładkie. Tworzymy kulę, zawijamy ją w folię i dajemy do lodówki na kilka godzin a nawet całą noc (można dać do zamrażalnika na pół godziny do godziny).

Nagrzewamy piekarnik do 180*.

Schłodzone ciasto ścieramy partiami na tarce o grubych oczkach i układamy na blaszce. Ważne aby układać je po jednej warstwie. Pieczemy ok 25 - 30 minut, mieszając co 10 minut aby kruszonka się równomiernie podpiekła na złoty kolor.

Po upieczeniu dodajemy wszystko z powrotem do dużej miski i po ostudzeniu rozgniatamy na mniejsze kawałki (nie za drobne).

Składniki na krem:
  • 100 g miękkiego masła
  • 200 g (1/2 puszki) mleka skondensowanego słodzonego
  • pół łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 50 g orzechów włoskich
  • 5 łyżek maku
  • dodatkowo mleczna czekolada do posypania

Przygotowanie:

Masło miksujemy około 2-3 minut na gładką masę. Następnie, cały czas miksując, dodajemy łyżka po łyżce mleko skondensowane. Miksujemy aż powstanie gładka masa. Na koniec dodajemy ekstrakt waniliowy.

Do kruchego ciasta dodajemy orzechy włoskie i mak. Wszystko razem mieszamy. Wlewamy maślaną masę i mieszamy wszystko do połączenia składników.

Układamy na talerzu 2 mniejsze kopce albo jeden większy. Posypujemy startą mleczną czekoladą. Wstawiamy do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Tort spokojnie można zrobić nawet dwa dni wcześniej, będzie się wtedy idealnie kroił.

Smacznego!


33 komentarze:

  1. I co ja mam powiedzieć? Jedyne, co przychodzi mi na myśl, kiedy patrzę na to zdjęcie, to: WOW. To ciasto musi być obłędne...

    OdpowiedzUsuń
  2. o jej! faktycznie jak mrowisko:) pewnie jest pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  3. słyszałam o tym cieście ale nie robiłam :) fikuśnie wygląda :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda bardzo...intrygująco :D Nigdy nie spotkałam się z takim ciastem/deserem ale zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Śmiesznie wygląda :). Musi być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ciasto wygląda niezwykle intrygująco, aż miałam bym ochotę wsunąć kawałeczek:)

    OdpowiedzUsuń
  7. jeju jakie cudo!:) aż mi się buzia śmieje tak to fajowo wygląda:)
    koniecznie muszę zrobić
    przepis zapisuję!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda przepysznie:) moi chłopacy byli by zachwyceni, jak będę miała wolniejszy weekend to zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam o tym cieście, a wygląda zachwycająco! Zapisuję do przetestowania:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jesli tak samo pyszne smakuje jak wyglada to obowiązkowo muszę zrobić. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. bardzo pomysłowe i efektowne :)
    Zaskoczył mnie ten przepis, dodaję do zakładek :))

    OdpowiedzUsuń
  12. hmmm zjadło by się choć mały kawałek :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale niesamowita inspiracja, rzadko słyszę o słodyczach rosyjskich :D Dawaj więcej cudów :))

    OdpowiedzUsuń
  14. świetnie wygląda, a patrząc na składniki na pewno tak samo smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak się na to patrzy, to aż ciekawość w człowieku zbiera - co ma w środku i jak smakuje, super :D

    OdpowiedzUsuń
  16. To oznacza, że trzeba zacząć interesować się kuchnią wschodnich sąsiadów:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pierwszy raz w życiu widzę taki tort! Z wyglądu rzeczywiście przypomina mrowisko :) Udał Ci się :) Mam nadzieję, że był smaczny :)

    OdpowiedzUsuń
  18. O wow! Wygląda fantastycznie, faktycznie jak mrowisko!
    Nigdy takiego nie widziałam, ale z ogromną przyjemnością bym go spróbowała.

    Serdeczne Halloween'owe pozdrowienia,
    E.

    OdpowiedzUsuń
  19. bardzo oryginalnie wygląda

    OdpowiedzUsuń
  20. Woow! Jaki efektowny, faktycznie wygląda jak mrowisko :) Pyszny musi być :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Na pierwszy rzut oka zastanawiałam się cóż to może być! Miałam wrażenie, że pod czekoladą kryje się kukurydza, ale oczom nie wierzyłam :P Przepis zapiszę bo naprawdę mnie zaciekawił!

    OdpowiedzUsuń
  22. Wow :)Wyglada super!

    Zapraszam do mnie :)

    Pozdrawiam

    Agga

    OdpowiedzUsuń
  23. Odpowiedzi
    1. Tak ja dałam 50 g. Ale jeśli masz ochotę na więcej oczywiście możesz dodać. Generalnie orzechów i maku można sypać na oko, wedle uznania ;)

      Usuń
  24. Dzięki za odpowiedż -lecę piec....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, że będzie Ci smakować :) Koniecznie daj znać !

      Usuń
  25. Ciekawe ciasto choć nie nazwałabym go tortem-takie dla chrupaczy.Mi smakowało .Miałam jedynie problem z ciastem tzn nie mogłam go dobrze pokruszyć.Cos pewnie zrobiłam żle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie też pisałam, że jak dla mnie tort to nie jest raczej taki deser albo coś mu bliżej do kruchego ciasta ;)
      jeśli natomiast chodzi o samo ciasto to ono po upieczeniu jest dość twarde ale ja sobie potłukłam je jakimś wałkiem czy czymś takim. Nie musi być idealnie. Byle nie było takich wielkich kawałków ;)

      Usuń